Közösségi propaganda Kínában

A Harvard Egyetem politikatudósai tanulmányt készítettek a titkos Ötven Cent Csoportról, melynek feladata, hogy naponta több millió befolyásoló üzenetet tegyen közzé a kínai közösségi médiában.

Az Ötven Cent Csoport akadémikusoktól és újságíróktól kapta nevét, akik eredetileg úgy gondolták, hogy a csoport tagjai olyan kormányalkalmazottak, akik köznapi személyeknek adják ki magukat a kínai közösségi oldalakon, és minden posztjukért 50 centet vagy 5 jüant kapnak.

Gary King, Jennifer Pan és Margaret E. Roberts, a Harvard Egyetem politikatudósainak tanulmánya az első, amely részletesen megvizsgálta a csoport tevékenységét. A kutatók arra nem találtak bizonyítékot arra, hogy az Ötven Cent tagjai tényleg külön fizetséget kapnak a posztokért, inkább úgy tűnik, hogy a bejegyzések készítése a napi feladataik részét képezi.

A sokáig titokban tartott projekt méretei elképesztőek: az Ötven Cent tagjai évente 488 millió hamis bejegyzést tesznek közzé a különböző kínai közösségi oldalakon.

gdata-chinese-social-media-2

A kiszivárgott adatbázisok és e-mailek számítógépes analízise azt támasztja alá, hogy a csoport mindig akkor lendül akcióba, ha az ország nyugtalan, például zavargásokra lehet számítani. A posztok és hozzászólások fele kormányzati weboldalakon jelenik meg, a másik fele pedig a Weibo-n és más kínai közösségi oldalakon.

„Régóta gyanítottuk, hogy a kínai kormány rengeteg, közel 2 millió embert foglalkoztat abból a célból, hogy különböző álneveken posztoljanak, mintha köznapi személyek valódi véleményét láthatnánk” – írják a tanulmány szerzői.

Míg azonban korábban úgy tartották, hogy a csoport tagjainak feladata, hogy a rendszerrel szemben ellenséges bejegyzésekre ellenérvekkel válaszoljanak, a kutatók szerint inkább csak elterelik a figyelmet a kellemetlen témákról. Céljuk, hogy szőnyeg alatt tartsanak minden kellemetlen politikai témát, mely eléggé felidegesítheti a kínai polgárokat ahhoz, hogy az utcára vonuljanak.
A tanulmány szerzői szerint az elterelés valóban jobb információs-kontroll stratégia, mintha az Ötven Cent tagjai leállnának vitatkozni a rendszerellenes posztok szerzőivel.

„Hagyni, hogy elhaljon egy érvelés, vagy megváltoztatni a beszélgetés tárgyát – ezek jobban működő megoldások, mint szembeszállni egy érveléssel, és hagyni, hogy más támogatók is bekapcsolódjanak a beszélgetésbe” – állítják a Harvard politikatudósai.

Az Ötven Cent tagjai által készített bejegyzéseket a kutatók az alábbi főbb kategóriákba sorolták:

Más országok becsmérlése
Példa: Tavaly az Egyesült Államok elnöke egy vita során azt állította, hogy minél gyorsabban növekedik Kína, annál nehezebb lesz az amerikaiaknak megélniük, mivel a föld erőforrásai végesek.

Alternatív nézőpontok felkínálása
Példa: Li Kaifu azt mondja, hogy 600 ezer dollárért vásárolni lehet egy házat New York-ban, ami olcsóbb, mint Pekingben. De azt már nem teszi hozzá, hogy az amerikai ház igazából egy raktár, ami négy órányi autóútra van New York-tól.

Általános pozitív hírek kiemelése
Példa: A kormányzat rengeteg jó dolgot tett értünk, például megoldotta a lakhatási problémák jelentős részét.

Kormányzati intézkedések kiemelése
Példa: A 3 napos munkaszünet alatt az autópályákon nem kell díjat fizetni a 7 üléses buszok után.

Hazafias hozzászólások
Példa: Sok szabadságharcos mártír küzdött azért, hogy most áldott és kényelmes életet élhessünk. Tisztelet a hősöknek!

3 Comments

  1. Gonda Lajos szerint:

    Nálunk is vannak kamu hozzászólók

  2. A magyar média még nem írt erről semmit, két napja jött ki a tanulmány.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Közösségi propaganda Kínában
A weboldalon sütiket (cookie) használunk, melyek segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával elfogadja Adatkezelési tájékoztatónkat.