Amerika is szabályozná az adatgyűjtést

Törvénnyel kötelezné az Amerikai Egyesült Államok a tech óriásokat arra, hogy a nyilvánosság elé tárják, milyen adatokat gyűjtenek a felhasználókról, és hogyan csinálnak belőlük profitot. Európában az ehhez hasonló törvényt GDPR-nak hívják.

Két amerikai szenátor törvényjavaslatot nyújtott be, mely arra kényszerítené a technológiai óriásokat, hogy hozzák nyilvánosságra milyen adatokat gyűjtenek a felhasználókról, illetve, hogy pontosan mennyit is profitálnak belőlük. A törvényjavaslat szerint az adatokat felhasználó vállalatok a végfelhasználókat, ugyanakkor a hatóságokat is kell értesítsék, hogy tételesen milyen személyes adatokat gyűjtenek, illetve, hogy pontosan kiknek értékesítik ezeket az adatokat, milyen információkat nyernek ki belőlük, és azokat hogyan hasznosítják. Mindezek mellett a vállalatoknak folyamatosan informálniuk kell a felhasználókat, hogy adataik pontosan mennyit is érnek.

Az elképzelés szerint a vállalatoknak évente egy jelentést kell adniuk a felhasználói adatok aggregált értékéről, ugyanakkor a harmadik felekkel kötött, adatgyűjtéssel kapcsolatos szerződésekre is kíváncsiak lennének. A szabályozás értelmében az adatokkal kereskedő cégeknek lehetőséget kell biztosítaniuk felhasználóik számára, hogy adataikat részlegesen vagy teljes egészében törölhessék, és hogy tájékoztassák a felhasználókat, hogy adataikat pontosan hogyan használják fel, még az olyan használatra is kiterjedően, ami nem az adatgyűjtés elsődleges céljával kapcsolatos. Ugyanakkor a pénzügyi piacot ellenőrző Securities and Exchange Commission (SEC) hivatallal közösen a egy módszertant dolgoznának ki az adatok értéknek kiszámítására.

Várható volt, hogy az európai GDPR mintájára az Amerikai Egyesült Államokban is születik valamilyen szabályozás, mely a technológiai óriások adatfelhasználási módját keretek közé szorítja. Állami szinten arra is van (és volt) próbálkozás, hogy kötelezzék a személyes adatokat felhasználó technológiai óriásokat, fizessenek a magánszemélyeknek adataik üzleti értékesítéséért. A javaslatot nemrég Kalifornia kormányzója, Gavin Newsom lebegtette meg, korábban Washington államban próbálkoztak hasonlóval, de ott sikertelenül. Kalifornia egyébként komolyan igyekszik az államban jelentős tevékenységet kifejtő technológiai vállalatokat szabályozni. A GDPR mintájára ebben az államban már elfogadtak egy adatvédelmi szabályozást, ami 2020 januárjától érvényes.

A cikk forrása: ZDNet

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük