Nem kellett sokáig várni: az internet sötét oldalán már rendelhetőek a testre szabott fake news kampányok, amelyek segítségével a vállalatok lejárathatják konkurenseiket, a politikai jelöltek pedig disznóságokat terjeszthetnek ellenfeleikről. Ami természetesen egyáltalán nem szép dolog, és nem is legális.
A kiberbűnözők immár testre szabott félretájékoztató kampányokat kínálnak a dark neten. A szolgáltatást a Recorded Future Insikt Group-ja tesztelte is.
Ehhez először létrehoztak egy képzeletbeli vállalatot, és rendeltek egy pozitív, hírnévépítő kampányt. Miután ez megvalósult, és a vállalat pozitív képe felépült, rendeltek egy negatív, lejárató kampányt is.
A két kampány összesen 6500 dollárba került (kb. 2 millió forint), ami egy középvállalati költségvetésben nem óriási tétel. A félreinformációs kampányt egyébként orosz eredetű felhasználók szolgáltatták, akik részletes árajánlatot küldtek a rendelőnek. Ebben többek között azt is leírták, mennyibe kerül a cikk megírása (angol nyelven), és mennyibe annak terjesztése a közösségi médiában.
De nemcsak a közösségi médiában helyezték el az adatokat, hanem tekintélyes múlttal rendelkező online újságokban is vásároltak megjelenést, amelyeket kisebb hírnevű kiadványokban ismételtek meg. A félretájékoztatás mellé komplett SEO kampányt is biztosítottak – vagyis a szolgáltatás minden részletre kiterjedt.
Az eredmény: a lejárató híreket két héten belül a hagyományos média is átvette.
Tudjuk, hogy politikai választások idején sokszor nem az a fontos, hogy a megtámadott szereplőről terjesztett információ igaz vagy sem. Egy hasonló támadással ilyenkor a bizonytalan szavazók körében az egyik vagy a másik jelölt javára lehet billenteni a mérleget. A vállalatok esetében pedig többek között a részvények értékét lehet befolyásolni fake news kampányok segítségével, ezért a tőzsdei vállalatok számára lényeges, hogy folyamatosan monitorozzák megjelenéseiket a közösségi médiában, és lehetőség szerint azonnal töröltessék a hamis híreket.
Forrás: ZDNet