A leggyakoribb telefonos átverések

A G DATA szakembereinek segítségével összeállításunkban a leggyakoribb telefonos átveréseket vizsgáljuk meg.

Rövid csörgés és visszahívás

Egy közismert telefonos átverés, amikor egy adott számról röviden megcsörgetnek, majd udvariasságból visszahívjuk az ismeretlen számot. Sokba kerülhet ez, hiszen egy nagyon drága, emelt tarifás számot hívhatunk vissza. Sok esetben ezek a hívások külföldről érkeznek, egzotikus számokról, de azért helyi hívások is előfordulhatnak.

Messenger átverések

Egy másik átverés Messengeren vagy más üzenetküldő platformokon is terjed.

Sok esetben ezek az átverések egy meglévő Facebook ismerősünk feltört fiókjából indul. Például ilyenkor a „barát” megkérhet, hogy adjuk meg mobilszámunkat, például azért, hogy egy nyereményjátékon vegyünk részt. A telefonszám átadásával egy kód érkezik mobiltelefonra, amit tovább kell küldeni adott számra. A kód továbbküldésével azonban egy borsos díjú szolgáltatásra fizetünk elő.

Microsoft témájú telefonos átverések

A támadók gyakran hangzatos, de nem létező szervezetek mögé bújva is próbálnak adatokat szerezni tőlünk. Az adathalászok például a Microsoft Global Security-től bejelentkezve próbálnak hozzáférést szerezni az áldozat számítógépéhez. Vagy a megfertőzöttnek tűnő webes felületen egy ingyenes telefonszámot megadva vesznek rá, hogy hívjuk fel az ügyfélszolgálatot. Ott egy távoli hozzáférést biztosító szoftver telepítése után átveszik az ellenőrzést számítógépünk felett. Az alábbi videóban a G DATA szakértője, Tim Berghoff mutat be egy ilyen átverést.

Más esetben például egy tartozásbehajtással foglalkozó cég képviselőjének kiadva magát érkezik a hívás, itt nemfizetés esetén a hatóságokkal is fenyegetőzhetnek.

Robothívások

Konkrét pénzügyi kárt nem okoznak, viszont eléggé irritálóak és idegesítőek tudnak lenni a kitartó robothívások. A szám letiltásával véget vethetünk nekik.

Hogyan védekezhetünk a hasonló csalások ellen?

A telefonos csalások első ismertetőjele, hogy általában számunkra ismeretlen számokról kéretlenül érkező hívásról van szó. A semmiből érkező telefonálóknak ne adjuk meg személyes adatainkat, banki információinkat vagy bankkártya adatainkat. Ne küldjünk nekik pénzt, és soha ne adjunk távoli hozzáférést számítógépünkhöz.

Ismeretlen számokat ne hívjunk vissza, főleg, ha nemzetközi számokról van szó. Nyilván, ha munkánk megköveteli a nem fogadott hívások visszahívását, akkor a fentiek ismeretében tegyük. Ha valaki egy üzenetben azt jelzi, hogy a bankunktól vagy egy hivatalos szervtől keresett, mielőtt visszaírunk, keressük meg, hogy az adott telefonszám valóban ahhoz tartozik, akihez mondják.

A kiberbűnözők sok esetben sürgetnek vagy gyors cselekvésre akarnak késztetni: például az itthon népszerű unokázós csalás esetében idős embereknek azt hazudják, hogy unokájuk balesetben megsérült, pénz kell, hogy hazaszállítsák, minél hamarabb. Sok esetben azzal fenyegetőznek, hogy a bankszámlánkat bezárják vagy a hitelkártyát érvénytelenítik, ha nem cselekszünk. Ilyenkor azonban az egyedüli dolog, amit tennünk kell: bontsuk a vonalat, illetve üzenet esetében ne válaszoljunk arra.

A cikk forrása a G DATA nemzetközi blogja.

A cikkhez a lap alján tud hozzászólni, és mások hozzászólásait is ott olvashatja.

Ha tetszett a cikk:


Ne felejtsen el feliratkozni hírlevelünkre:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

gdpr-image
A weboldalon sütiket (cookie) használunk, melyek segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával elfogadja Adatkezelési tájékoztatónkat.