Feltehetően a Google algoritmusának kijátszásával, de a napokban mégis kikerült egy megtévesztő gyógyszerhirdetés a Telex.hu oldalára – és ez máshol is megtörténhet.
Általános, és nem egyedi gyakorlat, hogy a hírportálok igyekeznek maximalizálni hirdetési bevételeiket, ezért részben automatizált rendszerekre támaszkodnak, és az üres hirdetési helyeiket feltöltik például a Google Ads rendszeréből származó reklámokkal. Ilyenkor azonban a megjelenő hirdetéseket nem ellenőrzik egyesével adminisztrátorok, azokat a hirdetési rendszer (ebben az esetben a Google Ads) jeleníti meg különböző algoritmusok alapján.
A gyakorlat árnyoldala, hogy amennyiben egy rosszindulatú hirdető az ellenőrzési algoritmusokat megtévesztő reklámokat juttat a rendszerbe, akkor azok forgalmas helyeken is megjelenhetnek, például így:
Ebben az esetben a Telex.hu oldalán jelent meg egy kamu vérnyomásgyógyszer, amelyet egyetlen gyógyszertárban sem találunk meg, kizárólag kétes eredetű weboldalakon.
A Google kulcsszóellenőrzési algoritmusát az O és a 0 karakterek felcserélésével sikerült kijátszani, így lett a vérnyomásból vérny0más, és ez elég volt ahhoz, hogy a hirdetés az egyik leforgalmasabb hírportálon is megjelenhessen.
Először is tudnunk kell, hogy az interneten megjelenő hirdetések jelentős része egyszerű átverés, és nem valószínű, hogy ez rövid távon megváltozna. Hiába neves és megbízható a hirdetést megjelenítő hírportál, ha az általa is használt hirdetéskiszolgáló rendszer (legtöbbször a Google Ads) automatizáltan fogadja be a hirdetéseket.
Nem alkalmazható ezért az a logika, hogy amennyiben megbízható helyen találkozunk a hirdetéssel, akkor a hirdetett termék is megbízható.
Ha már lekattintottuk a hirdetést, az alábbiakat érdemes szem előtt tartanunk, és amennyiben a feltételek közül legalább kettő teljesül, az okot ad a gyanakvásra:
Ezek tehát az intő jelek, érdemes rájuk odafigyelni. Ennek megfelelően internetes rendeléskor igyekezzünk tájékozódni a termék és a forgalmazó hírnevéről a keresőkben, vagy akár kérjük ki Facebook ismerőseink véleményét. Ha így teszünk, megkímélhetjük magunkat a csalódásoktól, és előbb-utóbb megtanuljuk felismerni az átverős hirdetések túlnyomó többségét.