Megtévesztő hirdetések megbízható hírportálokon

Feltehetően a Google algoritmusának kijátszásával, de a napokban mégis kikerült egy megtévesztő gyógyszerhirdetés a Telex.hu oldalára – és ez máshol is megtörténhet.

Általános, és nem egyedi gyakorlat, hogy a hírportálok igyekeznek maximalizálni hirdetési bevételeiket, ezért részben automatizált rendszerekre támaszkodnak, és az üres hirdetési helyeiket feltöltik például a Google Ads rendszeréből származó reklámokkal. Ilyenkor azonban a megjelenő hirdetéseket nem ellenőrzik egyesével adminisztrátorok, azokat a hirdetési rendszer (ebben az esetben a Google Ads) jeleníti meg különböző algoritmusok alapján.

A gyakorlat árnyoldala, hogy amennyiben egy rosszindulatú hirdető az ellenőrzési algoritmusokat megtévesztő reklámokat juttat a rendszerbe, akkor azok forgalmas helyeken is megjelenhetnek, például így:

Ebben az esetben a Telex.hu oldalán jelent meg egy kamu vérnyomásgyógyszer, amelyet egyetlen gyógyszertárban sem találunk meg, kizárólag kétes eredetű weboldalakon.

A Google kulcsszóellenőrzési algoritmusát az O és a 0 karakterek felcserélésével sikerült kijátszani, így lett a vérnyomásból vérny0más, és ez elég volt ahhoz, hogy a hirdetés az egyik leforgalmasabb hírportálon is megjelenhessen.

Mire figyeljünk?

Először is tudnunk kell, hogy az interneten megjelenő hirdetések jelentős része egyszerű átverés, és nem valószínű, hogy ez rövid távon megváltozna. Hiába neves és megbízható a hirdetést megjelenítő hírportál, ha az általa is használt hirdetéskiszolgáló rendszer (legtöbbször a Google Ads) automatizáltan fogadja be a hirdetéseket.

Nem alkalmazható ezért az a logika, hogy amennyiben megbízható helyen találkozunk a hirdetéssel, akkor a hirdetett termék is megbízható.

Ha már lekattintottuk a hirdetést, az alábbiakat érdemes szem előtt tartanunk, és amennyiben a feltételek közül legalább kettő teljesül, az okot ad a gyanakvásra:

  • A meghirdetett termék rendkívül olcsó (például elektromos roller 10 ezer forintért),
  • Ha olyan termékről van szó, amellyel korábban sehol sem találkoztunk, amelyről máshonnan nem hallottunk,
  • Ha olyan weboldalon lehet megrendelni a terméket, amelyen még soha nem jártunk, ami egyáltalán nem ismerős,
  • Ha a weboldalon nem találjuk meg a forgalmazó nevét, elérhetőségeit, valamint az általános szerződési feltételeket,
  • Ha a weboldal vagy a termék nevére keresve az internetes keresőkben nem találkozunk pozitív véleményekkel.

Ezek tehát az intő jelek, érdemes rájuk odafigyelni. Ennek megfelelően internetes rendeléskor igyekezzünk tájékozódni a termék és a forgalmazó hírnevéről a keresőkben, vagy akár kérjük ki Facebook ismerőseink véleményét. Ha így teszünk, megkímélhetjük magunkat a csalódásoktól, és előbb-utóbb megtanuljuk felismerni az átverős hirdetések túlnyomó többségét.

A cikkhez a lap alján tud hozzászólni, és mások hozzászólásait is ott olvashatja.

Ha tetszett a cikk:


Ne felejtsen el feliratkozni hírlevelünkre:

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük