Hamarosan egy sor, freemium játékkal kapcsolatos belső Facebook dokumentum lát napvilágot, melyekből elvileg kiderül, hogy miért utasítja vissza sorra a gyermekek véletlen pénzköltésének visszafizetését a közösségi oldal. Egy bírósági per miatt az iratokba előzetesen betekintő szakember a közösségi oldal lehúzó gyakorlatát tárta fel.
Amerikai szülők egy csoportja még 2012-ben perelte be a Facebook-ot, mert gyermekeik több száz vagy több ezer dolláros tartozást halmoztak fel olyan ingyenes játékok játszása közben. (Az ingyenesen letölthető és telepíthető játékokban fizetni lehet a különböző kiegészítőkért, amelyekért cserébe a játékos újabb szinteket oldhat fel, vagy amelyek megkönnyítik az előrehaladást a játékban.)
Tovább vásárolhatott
Egy konkrét esetben a tizenéves gyermek édesanyja bankkártyájának adatait adta meg, mert egy megbeszélt, 20 dolláros kiegészítőt vásárolt. Miután megadták a bankkártya adatokat, elfogyott a 20 dolláros kiegészítő, de a gyermek anélkül tudott tovább vásárolni az elmentett bankkártya segítségével, hogy erre a Facebook egyértelműen figyelmeztette volna.
A gyermek abban a tudatban volt, hogy virtuális játékpénzzel fizet a kiegészítőkért, és nem édesanyja kártyáját terhelik folyamatosan. Mire erre rájöttek, a gyermek több száz dollárt költött el a hitelkártyáról. Az édesanyja kérte a 20 dolláron felüli összeg visszatérítését, de a közösségi oldal nem volt elnéző – így perre mentek.
Az átlagos életkor 5 év
A visszásság a Facebook alkalmazottainak is feltűnt. A közösségi oldal belső dokumentuma szerint az egyik népszerű játék, az Angry Birds játékosainak átlagos életkora 5 év (miközben a közösségi oldal saját szabályzata szerint 13 éven aluliak nem indíthatnak saját felhasználói fiókokat, és a szabályzat megszegését jelenti, ha valaki más nevében indít fiókot).
Egy belső Facebook feljegyzés szerint szinte az összes szülő tudja, hogy gyermeke játszik az Angry Bird játékkal, viszont azt gondolták, hogy jelszó kérése vagy engedélyezés nélkül semmit sem vásárolhatnak az oldalon – ez pedig nem így van. Egy Facebook alkalmazott megjegyezte, hogy a gyermekeket valószínűleg nem is értik pontosan a játékon belüli vásárlásokat, hiszen azok nem néznek ki szükségszerűen igazi pénznek. Ennek ellenére a közösségi oldal visszautasította a pénzvisszatérítést, vagyis hasznot húz a gyermekek naivitásából.
Hasznot hozó bálnák
Egy másik dokumentumban, melyben ugyancsak visszautasítják a visszatérítési kérelmet, az alkalmazottak bálnának nevezték a játszó gyermeket – ezt a kifejezést a kaszinók használják azokra a játékosokra, akik nagyon sok pénzt hagynak náluk. Ebben az esetben a kiskorú 6545 dollárt költött játékra két hét leforgása alatt.
Az Apple is tárolja a bankkártya adatokat, ám az első vásárlás engedélyezése után a soron következő vásárlásoknál is kérik a jelszót, vagy – ha így van beállítva – a szülőnek küldenek értesítést, aki engedélyezi vagy elutasítja a pénzköltést. A Facebook esetében ehhez hasonló rendszert nem állítottak fel, és még a számlaküldés is rendszertelenül működik. A kiemelkedő esetekben, és hosszas levelezés után az Apple visszafizeti a pénzt. Így tett például akkor, mikor a Jurrasic Park játékban 4500 eurót költött öt nap alatt egy gyermek. Édesapja akkor vette észre a vásárlást, mikor egy másik nagyobb pénzösszeg kifizetésekor a bankkártyát visszautasították.
Meglepetések helyett
Ha nem szeretnénk, hogy kellemetlen meglepetések érjenek, akkor figyeljünk arra, milyen online játékokat játszik a gyermekünk, és hogyan lehetséges az alkalmazáson belüli vásárlás. Emellett:
- Ne mentsük el bankkártya adatainkat a közösségi oldalakon. Ha mégis szükség van erre, használjunk egy erre a célra fix összeggel feltöltött bankkártyát. Így csak a kártyán lévő összeg elvesztését kockáztatjuk.
- Beszéljünk gyermekeinkkel az alkalmazáson belüli vásárlásokról, győződjünk meg róla, hogy megértette valós pénzért lehet extrákat vásárolni a játékban.
- Állítsunk be SMS értesítést bankkártyánkra, így azonnal értesülünk a vásárlásokról, időben le tudjuk őket állítani.
- Ha már számítógépen, tableten szeretne játszani a gyermek, vásároljunk olyan fizetős játékokat, amelyekben további költség nem merülhet fel.
Mi is a freemium játék?
A freemium a free és premium szavakból kialakult kifejezés (ingyenes és prémium). A freemium játékokat ingyen lehet játszani, viszont egyes kiegészítőkért, szolgáltatásért, kiegészítőkért valós pénzt kell fizetni. A modellt bírálók Play2Win kifejezéssel illetik ezt a pénzszerzési lehetőséget, vagyis, ha fizetsz, akkor nyersz a játékban. A modell igencsak népszerű és sok pénzt termel. Például az egyik népszerű ingyenes játék, a Pokemon Go naponta 2 millió dollár bevételt termel az alkalmazáson belüli vásárlásokból.