Gyorsan változnak az adathalász weboldalak

Változtattak támadási technikájukon az adathalász hackerek: ahelyett, hogy egy adott weboldalra tereljék a felhasználókat, pár óránként változtatják a webcímeket, hogy ne lehessen letiltani őket. Az adatvesztéssel véget érő támadások közel 90 százaléka a legegyszerűbb adathalász technikával indul.

Az adathalász támadásokat elemezte a Webroot, amelynek adatai szerint minden hónapban átlagosan 1,4 millió egyedi adathalász weboldalt készítenek a támadók. Ezek a weboldalak átlagosan 4-8 órát léteznek az interneten, és többnyire technológiai vagy banki weboldalakat utánoznak.

Több a potenciális áldozat

Szakértők szerint azért tiszavirág életűek az adathalász weboldalak, mert a támadók rájöttek, ahelyett, hogy arra várjanak, hogy felfedezzék és letiltsák oldalaikat, jobban járnak, ha pár óránként változtatják a webcímeket, ahová az áldozatokat küldik. Így az egyes adathalász támadásokat sokkal hosszabb ideig tudják tovább vinni, vagyis több a potenciális áldozat.

A Webroot adatai szerint a leggyakrabban lemásolt weboldal a Google-é, az esetek 35 százalékában másolták le, az ötös listában még helyet kapott a Chase (tengerentúlon népszerű bank), Dropbox, PayPal és Facebook, de sokan szeretik azt hazudni, hogy az Apple-től, Yahoo-tól, a Citi-től vagy az Adobe-től keresik az embereket. Az adatszivárgások közel 90 százaléka az adathalászattal ellopott felhasználónév és jelszó párosítás kihasználásával történik.

Az emberek félelmeire játszanak

Az adathalász támadók az emberek félelmeire játszanak rá, mikor az eredetihez megszólalásig hasonlító emailben küldik azt a felszólító levelet, mely meggondolatlanul arra készteti őket, hogy a megadott linkre kattintsanak. Például arra szólítják fel az embereket, hogy változtassák meg jelszavukat, mert támadás érte az intézményt, vagy hogy lezárják a szolgáltatást, ha nem látogat el az adott weboldalra, netán tartozása van. A levélben megadott linken káros tartalom töltődhet le a számítógépre, vagy pedig kicsalják a felhasználónevet és jelszavat a gyanútlan emberektől.

A magyar felhasználók védettebbek az adathalász támadások ellen, mert a nagy nemzetközi támadók vagy angol nyelvű adathalász levelet küldenek vagy pedig automata fordító segítségével megírt a szövegezésűt, ami gyanút kelt az emberekben. Ha rendesen megfogalmazott levél érkezik, akkor a nagy intézmények – Telekom, OTP Bank – nevében kiküldött adathalász levelek a gyakoribbak.

Hogyan védekezhetünk?

A legegészségesebb, ha egy levélben megadott linkre nem kattintunk rá, hanem magunk gépeljük be a meglátogatni kívánt weboldal címét. Minden hasonló emailt kellő gyanakvással kezeljünk, és vizsgáljuk meg közelebbről, hogy pontosan milyen email címről érkezett, ez elárulja a támadó valódi kilétét.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük